Sex smartskallar om rörligt innehåll 2018

09 januari 2018


Rörligt innehåll tar en allt större plats i både marknadsföringsbudgetar och i konsumenters mediekonsumtion. Enligt en undersökning utförd av Cisco kommer IP Video stå för 80 procent av all IP-trafik om bara ett år. Enligt Svenskarna och Internet, 2017 tittar mer än 80 procent av Sveriges befolkning någon gång och nästan 30 procent tittar dagligen.

Därför är det naturligt att marknadsförare just nu antingen börjat eller funderar på hur de ska arbeta med eller utveckla sitt videoinnehåll under 2018. Förra veckan publicerade jag ett inlägg om vad jag anser att du inte får missa under 2018.

Nu har jag passat på att fråga sex stycken smartskallar från olika discipliner om hur de skulle jobba med rörligt innehåll under 2018.

 

Lisa Blomqvist, (f.d. PR-konsult Westander)
Rörligt blir bara större och ännu bättre och kommer därför att vara en stor del av mångas pr-strategier under 2018.

I min tidigare roll som konsult märkte jag att många, inte minst större bolag, fortfarande har en utmaning med att komma igång och borde sänka tröskeln. Det vill säga att allt material inte behöver vara superproddat och genomarbetat alla gånger, utan att man mer kan jobba med snabba puckar och ställa lägre krav på kvaliteten för att nå sin målgrupp vid rätt tidpunkt och när vinkeln fortfarande är aktuell.

Någonting jag själv hoppas på är att det kommer att komma ännu fler med verktyg och möjligheter för distribution, mätning och uppföljning av rörligt.

Fortfarande är det många som ser rörligt och sociala medier som någonting som man fortfarande gör lite vid sidan om, men nu kan vi se att till exempel till med plattformar som Linkedin som ju är en professionell plattform till och med erbjuder rörligt material. Med det hoppas jag att man får ännu starkare incitament för att jobba mer med rörligt.

År 2018 är rörligt inte bara Facebook och Snapchat och ungdomar och kul, utan kommer att integreras i allt annat kommunikationsarbetet och bidra till att t.ex. corporate och sociala medier flyter ihop mer. Det gör mig glad.

 

Hampus Johanson, strategibyrån HowCom Evolution
Rörligt online är ju tillsammans med TV det mest varumärkesbyggande mediet, men med fördelen att det är betydligt mer tillgängligt för små och medelstora företag.

Jag rekommenderar därför att använda det för varumärkesbyggande kommunikation, och att i första hand utgå från varumärkets fundamentala strategi. Det är svårt att skapa relevant och engagerande innehåll för ett varumärke som inte vet exakt vad det vill säga till vem.

Har man redan stenkoll på målgruppens drivkrafter och varumärkets önskade position, då kan man foka på mer taktiska aspekter. Hög prio är att hitta den kanalmix som optimerar räckvidd i målgruppen. En annan är att anpassa innehållet efter kanalers olika förutsättningar, t.ex. kring längd och användandet av ljud. En tredje taktisk aspekt är att säkerställa koppling till avsändaren.

Den kanske vanligaste taktiska fallgropen är att bomma avsändarkopplingen. Det är ett säkert sätt att kasta pengar i sjön.

 

Fredrik Lewander frilansade AD och samarbetspartner Tajga
Den tekniska kvaliteten i rörlig bild ökar i samma takt som tillgängligheten. Jag ser mumsigt kort skärpedjup i motljus i såpbubble mjuka åkningar staplas på varandra i mina digitala flöden.

Självklart kryddas detta regelbundet med ett sjukt avundsvärt fågelperspektiv serverat av en minidrönare som fått åka med i någons ficka. Jag hoppas 2018 blir året personligt uttryck och berättelse kommer ikapp lite.

 

Sara Ekholm, planner/strateg Nord DDB 
När algoritmer och förutsättningar är i konstant förändring tänker jag hålla fast vid det som fungerar, nämligen att göra sådant som människor vill ta del av frivilligt. Det görs genom att förstå människor och deras behov.

Att göra en film som säger ”Kolla! Precis det här har jag försökt säga!” kommer även 2018 vara starkare än korta, textade klipp som börjar spela automatiskt i tid och otid.

 

Mats Rönne, fd ordförande Sveriges Annonsörer, senior rådgivare inom marknadsföring och kommunikation
Allt talar för att rörligt kommer att fortsätta öka i betydelse för företags närvaro på nätet. Det gäller oavsett vi pratar om egna kanaler på YouTube eller för att utveckla innehållet i flödet på sociala medier. Samtidigt tror jag att det kommer att ställas lite högre krav på produktionen framöver.

Även om det är skillnad på en social medie-video och en reklamspot, så ökar konkurrensen om mottagarens uppmärksamhet exponentiellt (fler som gör mer), vilket ställer krav på både berättandet och den tekniska kvaliteten.

 

Kristofer Fahlgren frilansande videoproducent, samarbetspartner Tajga
Det jag kan se är att kunderna vill ha en större och större flexibilitet och snabbhet. Jag kan också se att kunderna blir bättre och bättre på formatanpassning och att nyttja rörligt innehåll på flera olika vis i olika format och anpassningar.

En grej som många kan bli bättre på är att få ut mer av det rörliga. Alltså om exempelvis en produktfilm som tänkt rulla på YouTube. Då bör man först och främst specialanpassa det materialet exempelvis till Facebook, där många lyssnar utan ljud. Man kan också göra en anpassning till Instagram (max 1 min) samt även en version till Instagram stories.

Skulle jag vara beställare skulle jag satsa på att ha ett tydligt syfte varför produktionen görs. Sedan lägga krutet på den kanal där jag kan förväntas få ut så mycket som möjligt. Och inte missa att anpassa till de specifika formaten och kanalerna som krävs.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta*

*