I våras vann Tajga en offentlig upphandling via Örnsköldsviks kommun. Ett uppdrag som i slutändan avser att stärka varumärket Höga Kusten. Vi är en av fem leverantörer av foto till Höga Kusten Destinationsutveckling AB.
Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand och Sollefteå har tillsammans bildat Höga Kusten Destinationsutveckling AB vilket är ett kommunalt bolag som syftar till att gemensamt marknadsföra området.
Eftersom Höga Kusten-området ligger i flera olika kommuner och de turistattraktioner som finns ligger tämligen närbeläget så tjänar alla på att gemensamt marknadsföra området. Istället för att varje kommun var för sig skulle springa åt sitt eget håll.
Under våren och sommaren har vi (fotograf Fredrik Lewander) levererat bilder baserat på den framtagna varumärkesplattformen där bilder av Höga Kusten ska förmedlas så här:
Främst lyfts den lättillgängliga naturen med världsarvet, skärgården, berg, hav, norrsken och ljusa sommarnätter som förstärker upplevelsen i Höga Kusten.
“Fysiska tillgånger som ingen kan ta ifrån oss – bergen, älvarna, sjöarna, havet, niporna, öarna, skogen. Våra egenskaper och vår tonalitet – storslagen, dramatisk, lugn, vänlig, jordnära”
Och det tycker jag vi har lyckats bra med!
För mig personligen känns detta extra roligt eftersom det är min hemtrakt – roligt att jobba med trygga och kompetenta yrkespersoner från kommunalt håll och bistå dem med bilder av högsta klass min briljanta kollega Fredrik Lewander.
/Nils Grundberg
Kommentera