Maxa effekten av din eventmarknadsföring

08 maj 2018

Hur kan vi förstärka varumärkesupplevelsen av det fiktiva traktordäcksföretaget Berras Hjul med rörligt innehåll?

Eventmarknadsföring kan innebära en möjlighet att skapa nära relationer med dina främsta kunder “offline”. Men det kan också innebära en onödigt hög kostnad per kund vilket i förlängningen kan göra eventmarknadsföring olönsam.

Men genom att filma och på andra sätt nyttja det rörliga mediet så kan du nå tusentals potentiella kunder även “online”.

Låt säga att vi har företaget Berras Hjul. Berra Berntsson är en innovativ, flitig och noggrann värmlänning som har hittat ett sätt att tillverka traktordäck med ett unikt mönsterspår. De innovativa däcken gör att dieselförbrukningen sänks hos traktorer och på samma gång slits däcken i lägre grad än konventionella däck. Förutom funktionsfördelarna är även däcken mindre skadliga för miljön kontra konventionella traktordäck.

Innovatören Berra är en stark strateg men svag taktisk marknadsförare, låt oss hjäpa honom!

Med Berras noggranna sinne är patent ordnat och varumärkesregistreringen har gått igenom. Nu är det dags för lansering på den stora däckmässan i Stuttgart, Reifen für alle Bedürfnisse (däck för alla behov).

Berra är stark strategiskt men svag taktiskt när det kommer till hur han ska marknadsföra sitt företag och sin produkt. Han har identifierat att positionen för Berras Hjul ska vara ett litet och nära innovativt drivet företag som är förknippat med Sverige och Värmland som fokuserar på hållbarhet både vad gäller funktion men också för vår planets skull.

Därmed positioneras företaget som en uppstickare gentemot sina konkurrenter som alla är globala giganter som fokuserar på prestation.

På grund av Berras banbrytande teknologi har han blivit inbjuden att tala om traktordäckens framtid på mässans främsta talarplats.

Låt oss hjälpa Berra med de taktiska bitarna för att nyttja lanseringen och mässan maximalt.

Innan mässan drar igång så spelar vi in en film där Berra förklarar hur han gjorde för att ta fram produkten och vad som kommer hända mer på mässan. Men han sparar några av godbitarna för att kunna gödsla mässans journalister som är hungriga på det senaste. Vi publicerar filmen på Berras Facebook-sida och vi gör även annonser mot en relevant målgrupp, vi styr annonserna mot samma målgrupp som besöker mässan. Vi publicerar även så klart detta i andra relevanta kanaler för att nyttja innehållet så effektivt som möjligt.

För att knyta an till positionen som det nära, enkla och innovativa lilla Svenska uppstickar-företaget spelas en korta filmen in i Värmland med Berra framför kameran.

Mässan är fylld av koffeinhöga säljare och företrädare för viktiga däckagenturer. Dessa bombarderas av budskap från de etablerade däckföretagens jättelika montrar därför behöver vi ett sätt att nå igenom. Berra har ingen jättelik budget men det vi har är en unik teknologi och ett litet innovativt och personligt företag från Värmland. Så vi försöker vända denna svaghet till en styrka genom att lyfta just detta.

Likt alla andra så nyttjar så klart de koffeinhöga säljarna Facebook, Linkedin och andra kanaler som fyller deras belöningscentra i hjärnan samtidigt som de springer runt på mässan och fyller sina orderböcker men i själva verket ser de mest fram emot den ölfest som avslutar mässan.

Så vi gör ett enkelt men tydligt budskap som publiceras i Berras kanaler och marknadsför det under mässan till mässans publik. Genom en kort film där teknikens fördelar förklaras tillsammans med var montern ligger (precis vid öltältet), vi nyttjar text i filmerna så att det är omöjligt att missa budskapet trots att ljudet är avstängt på säljarnas mobiler (och dessutom överröstas av de stora företagens jättelika montrar som spelar Blümchen – Heut’ ist mein Tag
på högsta volym (varför vet jag inte men jag tänker mig att det är så på världens största däckmässa).

För att knyta an till företagets strategi så spelar vi in den korta filmen i Värmland.

Vi berättar på plats i Facebook/Instagram stories om föreläsningen som kommer hållas, vi taggar våra partners (gummitillverkaren Stainko, som är världens största och mässan), dessa delar den tidigare filmen som också framhåller sina partners och nämner mässan.

Under själva föreläsningen har vi förberett så att den i sin helhet spelas in. Berra kan genom sitt stora kunnande fängsla de flesta även de som inte är intresserade av däck.

Föreläsningen klipps senare och läggs upp på YouTube och publiceras på företagets hemsida och publiceras också så klart på företagets sociala medier efter mässan. På så vis förstärker vi företagets position gentemot konkurrenterna som fokuserar på funktionsfördelar och inte har ett personligt tilltal.

Föreläsningen blir så uppskattad som video så efter tillfället får Berra flera förfrågningar om att göra föreläsningar. Det innebär alltså i förlängningen att företaget får åtskilliga tillfällen att marknadsföra sig själv gratis i relevanta sammanhang.

Genom YouTube dyker ett gäng prenumeranter, Berra har nu insett kraften i att kombinera den starka strategin med en väl utförd taktik så han beslutar sig för att fortsätta. Varje kvartal görs en ny video där man helt enkelt går igenom vad som hänt i företaget, vilka utmaningar man stött på och hur man löst dessa. Däremellan så görs så klart enklare uppdateringar i sociala medier, där man bland annat repostar sina favorittraktorbilder.

Tillfället nyttjas också att använda till press och för varje video så blir det åtskilliga artiklar och trådar i branschpress, diskussionsforum och andra Facebook-grupper där traktornördar gräver ner sig i varje detalj om det Berra pratar om.

Genom vad som från början var ett tillfälle att träffa potentiella kunder i branschen har nu plötsligt genom rörligt innehåll och en tydligt orkestrerad taktik Berras Hjul blivit ett företag att räkna med och tusentals potentiella kunder världen över känner nu till det lilla innovativa företaget från Värmland.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta*

*