Så lyckas du med livesändning under 2017

07 januari 2017

Mark Zuckerberg lanserar livesändning

2016 års största taktiska möjlighet för oss marknadsförare är möjligheten att sända live till vår målgrupp. Livesändning är inget nytt men möjligheten som öppnades genom framför allt Facebook-live innebär att vi mer direkt och personligt kommer i kontakt med vår målgrupp.

Eller som Facebook’s grundare Mark Zuckerberg sa vid releasen: “Live is like having a TV camera in your pocket. Anyone with a phone now has the power to broadcast to anyone in the world. When you interact live, you feel connected in a more personal way. “

Även Facebook-ägda Instagram släppte sitt live-format där de tydligt konkurrerar med Snapchats funktionalitet – man skulle kunna kalla det ett Snapchat för vuxna. Det försvinner efter en kort stund men samtidigt så får alla följare en möjlighet att se det.

Även YouTube släppte live-format (även om de haft olika varianter av live-format tidigare).

Varför så mycket live video nu?

Först och främst så efterfrågas det av konsumenter. Jag tror det är så enkelt att vi har ledsnat på Instagram-estetiken, där allt är lite för bra för att vara sant. Vi vill anknyta till de vi följer på ett mer osminkat sätt.
Instagram har blivit en slags tävling att ta den finaste bilden. Då är det befriande med ett mer tillåtande format – det är bara att slänga upp kameran och trycka på rec! En annan anledning är att framför allt Facebook vill ha del av annonsintäkter i rörligt innehåll.

Instagram har dessutom bevittnat Snapchats framgångar och helt enkelt kunna kopiera funktionaliteten.

För mer erfarna taktiker är det inget nyhet att Facebook sedan länge boostat video i sitt nyhetsflöde (dock inte längre, uppdatering 2017-03-27). Den som var tidigt ute kunde profitera på att Facebook prioriterade video i sitt nyhetsflöde och därigenom nå fler i målgruppen till en lägre kostnad/insats.

Facebooks nuvarande live-funktion har en direkt fördel för att nå ut till målgruppen genom den notifikation som “tänds” så fort du trycker på live-knappen. Under 2016 har detta nyttjats friskt av varumärken med stark Facebook närvaro.

Hur kan du tjäna på detta?

Vi har under 2016 sett att människor vill ha mer äkthet och direkthet från i sina liv. På samma sätt fungerar det för varumärken – du har en chans att på ett äkta och direkt vis nå direkt i din målgrupps hjärta.

Men medan live-sändningar blir mer och mer populärt är inte konsumenter sena att filtrera bort informationen. Forskning har visat att vi tack vara våra smartphones numera har sämre koncentrationsförmåga än guldfiskar.

Så nyttjar du live-formatet under 2017
– Välj att livesända istället för att göra en vanlig film. Live-formatet skapat en FoMO-känsla som gör att fler interagerar med ditt varumärke. Du kan senare komplettera med en klippt video som du sedan distribuerar till målgruppen som vanligt.

– Lägg tillräckligt med tid/budget på “hur” något ska spridas kontra “vad” som ska spridas

– Använd tillfället runt din livesändning som ett tillfälle att få ut med ditt budskap. Livesändningen är en händelse som kan vara värd att berätta om i sig – om det som sker är tillräckligt intressant. Då har du dessutom en möjlighet att få ut delar av ditt budskap trots att konsumenter ej följer upp och faktiskt ser själva sändningen.

Slutligen i och med att livesändningar blir vanligare och vanligare – använd det för särskild intressanta händelser för din målgrupp och se alltid till att berätta om det innan för att skapa ett intresse. Använd 80 % av budget/tid/ till “varför” något ska uppmärksammas och 20 % till “vad” som ska spridas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta*

*