Vi vet alla att video fullkomligt exploderat online. Människor konsumerar mer än 100 miljoner timmar video på Facebook varje dag, och YouTube når fler tittare i åldrarna 18-49 än vilket kabelnätverk som helst i USA. Snapchat har rapporterats ha 10 miljarder tittare varje dag.
Medan dessa siffror redan är enorma så ökar video online varje dag. Tweets med video har ökat mer än 50 procent under första delen av 2016 och Cisco (ett av världens största IT-företag) förutspår att nästan 1 miljon minuter av rörligt innehåll kommer publiceras varje sekund (!) under 2020. Om du inte inkorporerar rörligt innehåll i din marknadsmix så riskerar du att halka efter.
Vi känner alla till de enormt populära informativa och perfekt medie-anpassade Facebook-filmerna som de stora publicisterna pumpar ut i Facebook:s flöde var dag. Exempelvis Mashable, World Economic Forum, Buzzfeed och NowThis.
I Sverige gör antagligen DN och KIT dessa filmer bäst. Citat från Anna Loverus, under webbdagarna 2016, Distribution Manager, KIT “Det är tidseffektivt, enkelt att konsumera i kollektivtrafiken eller på en kafferast, särskilt eftersom vi gör filmer som går fint att ta del av utan ljud. Den stora fördelen är också att tittaren kan konsumera matigt innehåll utan att själv behöva fokusera särskilt mycket. Dessutom behöver inte tittaren klicka sig vidare utanför plattformen.”
Något vi förvånas över är att inte fler varumärken använder sig av denna typ av rörligt material för att nå sin målgrupp. De är perfekt utformade för att nå publiken på framför allt Facebook. Med rätt partner är de förhållandevis enkla att göra oavsett budskap och de är dessutom perfekt anpassade för att tittas på i mobilen. Där vi svenskar numera spenderar 9,2 timmar i veckan. Vilket är en ökning med en hel timme sedan 2015 (källa Svenskarna och Internet 2016).
Vi på Tajga har först och främst gjort egna tester med denna typen av rörligt material. Hur de bäst produceras och vilka taktiska möjligheter och förutsättningar som finns. Men vi har inte ännu inte hittat rätt med den kund som vill gå vidare och göra detta.
Därför vill vi utmana dig som ny potentiell kund – vi vill stötta och utmana dig att kommunicera på ett samtida sätt. Att bryta dig loss från traditionell reklam och börja utveckla innehåll som är relevant för dina kunder. Kontakta oss så pratar vi om hur vi tillsammans kan få er att bli bättre!
Kommentera