Så får du ut så mycket som möjligt av din byrå eller konsult

27 juni 2017


Att vara en duktig beställare är a och o som anställd på en marknadsavdelning, din byrå är ofta en av de viktigare komponenterna du har för att skapa vinnande kommunikation. Hur får du byrån att prestera på topp?

Det finns säkert många som har mer erfarenhet än mig av att jobba med byråer men jag har erfarenhet av båda sidor, dels som ansvarig för digital kommunikation på Fjällräven där jag jobbade med flera olika byråer och även frilansare. Dels på sökbyrå där jag jobbade direkt med kunder och nu i egen regi med Tajga.

Jag har erfarenhet av beställa en mängd olika typer av marknadsföringstjänster. Från varumärkesstärkande kommunikation till sökordsannonsering. Jag fick dessutom tidigt ett stort ansvar på Fjällräven och hade möjligheten (sorry för de tabbar jag gjorde mot diverse människor) att lära mig av mina egna misstag.

Vad är viktigt för dig?

De flesta byråer verkar vara experter på allt i själva verket är det så klart inte fallet, vad har de gjort tidigare och hur bra är deras insikt i dina utmaningar?

Inspirera, involvera och motivera

En åsikt jag stött på är att byråer och konsulter måste “hållas kort” för att de ska göra sitt jobb. Inget kan vara mer fel är min erfarenhet.

Konsulter som jobbar med marknadsföring är i regel väldigt måna om att göra ett gott arbete. Sen är det upp till beställaren att hålla konsulten eller byrån inom ramarna för briefen.

En byrån består av människor och vi människor har grundläggande faktorer som motiverar oss. Undersökningar har visat att viktiga motivationsfaktorer är: att utvecklas, att bli sedd för de insatser man gör, att hitta en balans i yrkes- och privatliv och att ha intressanta och meningsfulla uppgifter.

Som beställare konkurrerar du med andra uppdragsgivare så ditt jobb är att inspirera, involvera och motivera för att få personerna på byrån att prioritera dina uppdrag framför andra. Det gör du genom att i så hög grad som möjligt uppfylla dessa grundläggande faktorer.

Ha tålamod

Du har antagligen funderat på ditt företags utmaningar flera år. Byrån jobbar med flera kunder parallellt. Det innebär att du måste vara övertydlig när du ger byrån briefen och ha tålamod med frågor från byråns medarbetare. Din uppgift är att överföra så mycket information som möjligt till byrån eller konsulten.

Försök se byråns frågor och funderingar som en möjlighet att upptäcka nya lager kring vad du kanske kört fast i. En byrå eller konsults möjlighet är ju förutom expertis också en möjlighet att ge ett utifrånperspektiv på din marknadsföring.

En bra modell för att verkligen kunna leverera en bra brief är att använda sig av en briefmall. Det är en formaliserad mall för att styra idéprocessen mot affärsmässiga mål.

Byt om det inte fungerar

En fördel med byråer och konsulter är att om du du varit noggrann i urvalet, du har inspirerat och involverat och haft tillräckligt tålamod är att du kan byta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta*

*