Deprecated: Return type of Ai1wm_Recursive_Directory_Iterator::hasChildren($allow_links = true) should either be compatible with RecursiveDirectoryIterator::hasChildren(bool $allowLinks = false): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /www/webvol19/ju/16uw31kp6k85dxt/tajgaproduktion.se/public_html/wp-content/plugins/all-in-one-wp-migration/lib/vendor/servmask/iterator/class-ai1wm-recursive-directory-iterator.php on line 61

Deprecated: Return type of Ai1wm_Recursive_Directory_Iterator::rewind() should either be compatible with FilesystemIterator::rewind(): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /www/webvol19/ju/16uw31kp6k85dxt/tajgaproduktion.se/public_html/wp-content/plugins/all-in-one-wp-migration/lib/vendor/servmask/iterator/class-ai1wm-recursive-directory-iterator.php on line 39

Deprecated: Return type of Ai1wm_Recursive_Directory_Iterator::next() should either be compatible with DirectoryIterator::next(): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /www/webvol19/ju/16uw31kp6k85dxt/tajgaproduktion.se/public_html/wp-content/plugins/all-in-one-wp-migration/lib/vendor/servmask/iterator/class-ai1wm-recursive-directory-iterator.php on line 46

Deprecated: Return type of Ai1wm_Recursive_Extension_Filter::getChildren() should either be compatible with RecursiveFilterIterator::getChildren(): ?RecursiveFilterIterator, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /www/webvol19/ju/16uw31kp6k85dxt/tajgaproduktion.se/public_html/wp-content/plugins/all-in-one-wp-migration/lib/vendor/servmask/filter/class-ai1wm-recursive-extension-filter.php on line 51

Deprecated: Return type of Ai1wm_Recursive_Extension_Filter::accept() should either be compatible with FilterIterator::accept(): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /www/webvol19/ju/16uw31kp6k85dxt/tajgaproduktion.se/public_html/wp-content/plugins/all-in-one-wp-migration/lib/vendor/servmask/filter/class-ai1wm-recursive-extension-filter.php on line 41

Deprecated: Return type of Ai1wm_Recursive_Exclude_Filter::getChildren() should either be compatible with RecursiveFilterIterator::getChildren(): ?RecursiveFilterIterator, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /www/webvol19/ju/16uw31kp6k85dxt/tajgaproduktion.se/public_html/wp-content/plugins/all-in-one-wp-migration/lib/vendor/servmask/filter/class-ai1wm-recursive-exclude-filter.php on line 57

Deprecated: Return type of Ai1wm_Recursive_Exclude_Filter::accept() should either be compatible with FilterIterator::accept(): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /www/webvol19/ju/16uw31kp6k85dxt/tajgaproduktion.se/public_html/wp-content/plugins/all-in-one-wp-migration/lib/vendor/servmask/filter/class-ai1wm-recursive-exclude-filter.php on line 41
Tajga

Vilken videospelare ska jag välja till mitt företag?

15 mars 2017En kommentar


Världen över tittar vi mer och mer på rörligt innehåll online. Vi konsumerar mer än 100 miljoner timmar på Facebook-video varje dag. Totalt sett når YouTube, även om man bara räknar mobila enheter, ut till flera personer i åldrarna 18-49 än något annat kabel-tv nät i USA.

Sett till daglig räckvidd är det bara SVT och TV4 som når fler tittare en genomsnittlig dag i Sverige. Det finns huvudsakligen tre giganter för att publicera video: YouTube, Vimeo och Facebook. Vilken man ska välja beror på vad man vill nå, vilka styrkor man redan har och vad man prioriterar. I det här inlägget går vi igenom var och en – klargör skillnader och likheter.

Youtube, världens största videospelare

YouTube är själva motorvägen för att publicera video, oavsett innehåll. Detta beror på storleken, själva mängden av innehåll och användarna attraherar tittare. Samt att filmerna är sökbara – dels genom Google (som äger YouTube) och att YouTube själv är världens andra största sökmotor efter Google. Människor söker helt enkelt direkt med YouTubes sökfunktion.

Google har har anklagats att prioritera YouTube i sökresultatet. Oavsett om det är sant eller inte eller vad utfallet blev så rankar ofta YouTube-filmer högt i sökresultatet.

Generellt har YouTube en något yngre målgrupp men det är viktigt att inte stirra sig blind då detta beror på innehållet. Alltså helt enkelt olika typer av innehåll genererar olika typer av målgrupper. Föreställ dig YouTube som ett kanalnätverk med massvis av olika innehåll som attraherar olika målgrupper beroende på typ av innehåll. Men samtidigt är det en sökmotor och ett publiceringsverktyg snarare än att det är en tv-kanal.

Syftet med YouTube är att precis alla ska kunna använda tjänsten därför finns otroligt mycket material på sajten. För YouTube innebär detta en enorm kostnad, därför komprimerar YouTube filmerna, detta innebär att kvaliteten blir sämre än till exempel Vimeo.

Men man måste ha i åtanke att på samma gång om YouTube vill prioritera att göra en bra och lättanvänd filmspelare så vill de helst att man kikar på klippen på just YouTube. Därför kan det bli svårt att bli av med vissa tekniska element även när du bäddat in filmerna på din webbplats.

Det antagligen viktigaste att förstå om YouTube är att det är en långsiktig kanal som bygger på prenumeranter, sök och ett gradvis ökat förtroende över tid. Därför är det viktigt att tidigt ha en tanke om hur du ska använda YouTube långsiktigt.

Vimeo, för filmskaparna

Vimeo är filmspelaren för och av filmskaparna, det är en stilren spelare som visar fantastisk film-kvalitet. Det finns sparsamt med annonser istället finansieras Vimeo av sin plus-tjänst som främst vänder sig till professionella och semiprofessionella användare. Detta visas i flera användbara funktioner, t.ex. att man enkelt kan lösenordsskydda filmerna, göra filmer nedladdningsbara och gör du en uppdaterad funktion av filmen så kan du ersätta den gamla versionen.

Egentligen är Vimeo snarare en slags databas och showreel för filmskapare. När man kollar på en film på Vimeo är det tänkt att man ska se just den filmen, inget annat ska distrahera dig. Det finns en stor fördel med inbäddade filmer från Vimeo, dels den fantastiska kvaliteten men också att man enkelt kan ta bort element som är svåra eller man helt enkelt inte kan ta bort i YouTubes filmvisare.

Vimeo fungerar sällan bra i Googles sökresultat, den egna sökfunktionen fungerar riktigt dåligt och relaterade klipp finns inte. Vimeo driver inte tittare på samma vis som YouTube och har inte alls samma användarbas. Vilket kommer innebära färre prenumeranter och generellt färre tittare. Men tittarena får en bättre upplevelse.

Gör du en längre film i hög kvalitet både vad gäller berättande och teknisk kvalitet kan Vimeo vara en utmärkt plattform för dina filmer.

Facebook-filmer

På Facebook konsumeras mer än 100 miljoner timmar video varje dag. Den stora fördelen med direkt ladda upp sina filmer på företagets Facebook-sida är att man kan nå ut till sina existerande kunder tämligen omedelbart rakt i nyhetsflödet. Det är även väldigt lätt att direkt annonsera för att nå fler kunder.

Någon man numera alltid måste ha i beräkningen är att företags Facebook-sidor inte längre går att lita på vad gäller att nå fanbasen, för att få god effekt måste man i regel använda sig av annonser även om både idén och produktionen håller hög klass. För att skapa en struktur och driva fler tittare kan du på din Facebook-sida skapa spellistor och sortera i ämneskategorier.

Även om den möjligheten finns är den stora nackdelen med Facebook-filmer att de generellt inte är sökbara, de genererar alltså inte trafik över tid som YouTube och de är svåra att hänvisa till (även om man numera exempelvis kan bädda in sina Facebook-filmer på sin webbplats).

Att publicera film på Facebook är generellt mest för den som redan har ett starkt engagemang på sin existerande Facebook-sida. Har du en fantastisk idé, ett redan starkt engagemang både kring ditt varumärke och på din Facebook-sida samt en annonsbudget kan i vissa fall Facebook vara din primära plattform för din film-kampanj.

Sammanfattning
Det finns för och nackdelar med alla filmspelare. Det viktiga är att ha kunskap om var och en för att förstå hur man ska få ut mest av sin film-satsning. Även om du redan jobbar löpande med filmer som en del i din marknadsföring är det viktigt att stanna upp och ifrågasätta hur du gör detta och om det görs på rätt vis för att nå dina mål.

Grovt sammanfattat kan man se det så här: vill du ha så bra kvalitet som möjligt, välj Vimeo, vill du nå så många som möjligt – välj YouTube. Och har du redan en stark användarbas – välj Facebook för att publicera film. Detta är inte alls hela sanningen men det är en början för att förstå hur man bäst når sina kunder genom rörligt material.

Sökes, modig kund

03 mars 2017


Vi vet alla att video fullkomligt exploderat online. Människor konsumerar mer än 100 miljoner timmar video på Facebook varje dag, och YouTube når fler tittare i åldrarna 18-49 än vilket kabelnätverk som helst i USA. Snapchat har rapporterats ha 10 miljarder tittare varje dag.

Medan dessa siffror redan är enorma så ökar video online varje dag. Tweets med video har ökat mer än 50 procent under första delen av 2016 och Cisco (ett av världens största IT-företag) förutspår att nästan 1 miljon minuter av rörligt innehåll kommer publiceras varje sekund (!) under 2020. Om du inte inkorporerar rörligt innehåll i din marknadsmix så riskerar du att halka efter.

Vi känner alla till de enormt populära informativa och perfekt medie-anpassade Facebook-filmerna som de stora publicisterna pumpar ut i Facebook:s flöde var dag. Exempelvis Mashable, World Economic Forum, Buzzfeed och NowThis.

I Sverige gör antagligen DN och KIT dessa filmer bäst. Citat från Anna Loverus, under webbdagarna 2016, Distribution Manager, KIT “Det är tidseffektivt, enkelt att konsumera i kollektivtrafiken eller på en kafferast, särskilt eftersom vi gör filmer som går fint att ta del av utan ljud. Den stora fördelen är också att tittaren kan konsumera matigt innehåll utan att själv behöva fokusera särskilt mycket. Dessutom behöver inte tittaren klicka sig vidare utanför plattformen.”

Men varumärken hänger inte med

Något vi förvånas över är att inte fler varumärken använder sig av denna typ av rörligt material för att nå sin målgrupp. De är perfekt utformade för att nå publiken på framför allt Facebook. Med rätt partner är de förhållandevis enkla att göra oavsett budskap och de är dessutom perfekt anpassade för att tittas på i mobilen. Där vi svenskar numera spenderar 9,2 timmar i veckan. Vilket är en ökning med en hel timme sedan 2015 (källa Svenskarna och Internet 2016).

Därför söker vi dig modiga kund

Vi på Tajga har först och främst gjort egna tester med denna typen av rörligt material. Hur de bäst produceras och vilka taktiska möjligheter och förutsättningar som finns. Men vi har inte ännu inte hittat rätt med den kund som vill gå vidare och göra detta.

Därför vill vi utmana dig som ny potentiell kund – vi vill stötta och utmana dig att kommunicera på ett samtida sätt. Att bryta dig loss från traditionell reklam och börja utveckla innehåll som är relevant för dina kunder. Kontakta oss så pratar vi om hur vi tillsammans kan få er att bli bättre!

5 saker marknadsförare kan lära sig av YouTubers

17 januari 2017


Rapporten Sverige och internet 2016 slår fast att YouTube är den populäraste sajten för video och musik – i alla åldrar. Redan i förskoleåldern tar användandet fart för att kulminera i tonåren men pågå ända in på ålderns höst. En stor del av innehållet kommer från så kallade YouTubers. Hur blir de så framgångsrika och vad kan vi marknadsförare lära av detta? 

Olika konsumtionsmönster

De största och mest populära YouTubers har en stil och en inriktning som kan vara svår för oss som inte tillhör målgruppen att känna igen. Men faktum är att YouTube visserligen är klart störst bland unga, men växer som mest bland äldre.

Yngre människor tenderar att konsumera YouTube annorlunda jämfört med äldre generationer. Skillnaden ligger i att unga nyttjar YouTube som en strömmande kanal (likt Netflix) som de följer och regelbundet återkommer till, medan den äldre målgruppen använder kanalen som sökmotor eller så hamnar de där genom andra trafikkällor (mina trafikanalyser gör gällande att mest trafik brukar komma från Facebook och Google-sök men mer om det en annan gång).

YouTube användandet i Sverige

82 procent av alla internetanvändare tittar på YouTube. Nästan hälften gör det varje vecka och nära en av fem gör det varje dag. Bland de som tittar “någon gång” är fördelningen mellan könen ganska jämn, medan dubbelt så många män (24 procent) än kvinnor (12 procent) tittar dagligen.

Nästan alla 4-åringar (98%) ser på film och video på internet, och så stor andel som 50 procent gör det dagligen. YouTube är dock populärt i alla åldrar. Även om den äldre befolkningen i stor utsträckning fortfarande tittar på traditionell tv, så besöker Internetanvändarna över 75 år YouTube åtminstone någon gång varje vecka.

Att unga är flitigare på YouTube än äldre beror förmodligen på att de har en mer mogen internetvana men också på att innehållet i kanalen vanligtvis vänder sig till en yngre målgrupp framför allt det innehåll som också kontinuerligt återkommer.

YouTubers framgångsfaktorer

Jag tillhör inte målgruppen för de flesta av Sveriges största YouTube-kanaler (jag gissar det även gäller dig?), så därför har jag ibland svårt att ta till mig innehållet. Men studerar vi några framgångsrika YouTubers närmare, så framträder fem gemensamma faktorer – saker som vi marknadsförare kan lära oss av. Det gäller både hur Youtubers använder kanalen och hur de kommunicerar för att nå dit de vill.

Fokus: De satsar på en kanal, där de är har sin målgrupp och bygger sedan kanalen metodiskt och fokuserat. Som företag behöver du se till att bli riktigt bra på en kanal och ge den tid!
Frekvens: De publicerar väldigt ofta. Den svenska Youtubern “Matgeek” uppdaterar sin kanal nästan varje dag.
Anpassat innehåll: De skapar innehåll anpassat för mediet. Det låter som en självklarhet, ändå finns massor av kreativa kampanjer som tyvärr faller platt på grund av bristande förståelse för mediet. Youtubers uppdaterar ofta, är duktiga på SEO liksom på att driva intresse genom bra rubriker.
Leverans och pålitlighet: Innehållet de skapar håller en jämn och hög kvalitet, vilket ger målgruppen en tydlig anledning att följa kanalen.
Snabbrörlig: Dyker det upp något aktuellt är Youtubern snabb att nyttja chansen för att skapa aktuellt och intressant innehåll.

YouTubers levererar bra innehåll återkommande och fokuserat, utan att ändra sitt redan framgångsrika grundkoncept. Walter Naeslund, grundare och vd av den svenska reklambyrån Honesty, skrev nyligen i Resumé om emotionellt belönande kommunikation och kognitiv kostnad. Hans resonemang förklarar vad YouTubern gör rätt (och vi ofta missar eller är dåliga på): De ger en hög emotionell intäkt till en nästan obefintlig kognitiv kostnad.

Nästa gång någon skriker att ni måste ha något nytt: är det verkligen ny marknadsföring ni behöver eller är det bara ett nytt avsnitt på samma framgångsrika grundkoncept?

Källor:Rapporten Svenskarna och Internet 2016
Statistik från YouTube
Artikeln: Svenskarna och Youtube

Så lyckas du med livesändning under 2017

07 januari 2017

Mark Zuckerberg lanserar livesändning

2016 års största taktiska möjlighet för oss marknadsförare är möjligheten att sända live till vår målgrupp. Livesändning är inget nytt men möjligheten som öppnades genom framför allt Facebook-live innebär att vi mer direkt och personligt kommer i kontakt med vår målgrupp.

Eller som Facebook’s grundare Mark Zuckerberg sa vid releasen: “Live is like having a TV camera in your pocket. Anyone with a phone now has the power to broadcast to anyone in the world. When you interact live, you feel connected in a more personal way. “

Även Facebook-ägda Instagram släppte sitt live-format där de tydligt konkurrerar med Snapchats funktionalitet – man skulle kunna kalla det ett Snapchat för vuxna. Det försvinner efter en kort stund men samtidigt så får alla följare en möjlighet att se det.

Även YouTube släppte live-format (även om de haft olika varianter av live-format tidigare).

Varför så mycket live video nu?

Först och främst så efterfrågas det av konsumenter. Jag tror det är så enkelt att vi har ledsnat på Instagram-estetiken, där allt är lite för bra för att vara sant. Vi vill anknyta till de vi följer på ett mer osminkat sätt.
Instagram har blivit en slags tävling att ta den finaste bilden. Då är det befriande med ett mer tillåtande format – det är bara att slänga upp kameran och trycka på rec! En annan anledning är att framför allt Facebook vill ha del av annonsintäkter i rörligt innehåll.

Instagram har dessutom bevittnat Snapchats framgångar och helt enkelt kunna kopiera funktionaliteten.

För mer erfarna taktiker är det inget nyhet att Facebook sedan länge boostat video i sitt nyhetsflöde (dock inte längre, uppdatering 2017-03-27). Den som var tidigt ute kunde profitera på att Facebook prioriterade video i sitt nyhetsflöde och därigenom nå fler i målgruppen till en lägre kostnad/insats.

Facebooks nuvarande live-funktion har en direkt fördel för att nå ut till målgruppen genom den notifikation som “tänds” så fort du trycker på live-knappen. Under 2016 har detta nyttjats friskt av varumärken med stark Facebook närvaro.

Hur kan du tjäna på detta?

Vi har under 2016 sett att människor vill ha mer äkthet och direkthet från i sina liv. På samma sätt fungerar det för varumärken – du har en chans att på ett äkta och direkt vis nå direkt i din målgrupps hjärta.

Men medan live-sändningar blir mer och mer populärt är inte konsumenter sena att filtrera bort informationen. Forskning har visat att vi tack vara våra smartphones numera har sämre koncentrationsförmåga än guldfiskar.

Så nyttjar du live-formatet under 2017
– Välj att livesända istället för att göra en vanlig film. Live-formatet skapat en FoMO-känsla som gör att fler interagerar med ditt varumärke. Du kan senare komplettera med en klippt video som du sedan distribuerar till målgruppen som vanligt.

– Lägg tillräckligt med tid/budget på “hur” något ska spridas kontra “vad” som ska spridas

– Använd tillfället runt din livesändning som ett tillfälle att få ut med ditt budskap. Livesändningen är en händelse som kan vara värd att berätta om i sig – om det som sker är tillräckligt intressant. Då har du dessutom en möjlighet att få ut delar av ditt budskap trots att konsumenter ej följer upp och faktiskt ser själva sändningen.

Slutligen i och med att livesändningar blir vanligare och vanligare – använd det för särskild intressanta händelser för din målgrupp och se alltid till att berätta om det innan för att skapa ett intresse. Använd 80 % av budget/tid/ till “varför” något ska uppmärksammas och 20 % till “vad” som ska spridas.

Sida 3 av 3123