5 saker marknadsförare kan lära sig av YouTubers

17 januari 2017


Rapporten Sverige och internet 2016 slår fast att YouTube är den populäraste sajten för video och musik – i alla åldrar. Redan i förskoleåldern tar användandet fart för att kulminera i tonåren men pågå ända in på ålderns höst. En stor del av innehållet kommer från så kallade YouTubers. Hur blir de så framgångsrika och vad kan vi marknadsförare lära av detta? 

Olika konsumtionsmönster

De största och mest populära YouTubers har en stil och en inriktning som kan vara svår för oss som inte tillhör målgruppen att känna igen. Men faktum är att YouTube visserligen är klart störst bland unga, men växer som mest bland äldre.

Yngre människor tenderar att konsumera YouTube annorlunda jämfört med äldre generationer. Skillnaden ligger i att unga nyttjar YouTube som en strömmande kanal (likt Netflix) som de följer och regelbundet återkommer till, medan den äldre målgruppen använder kanalen som sökmotor eller så hamnar de där genom andra trafikkällor (mina trafikanalyser gör gällande att mest trafik brukar komma från Facebook och Google-sök men mer om det en annan gång).

YouTube användandet i Sverige

82 procent av alla internetanvändare tittar på YouTube. Nästan hälften gör det varje vecka och nära en av fem gör det varje dag. Bland de som tittar ”någon gång” är fördelningen mellan könen ganska jämn, medan dubbelt så många män (24 procent) än kvinnor (12 procent) tittar dagligen.

Nästan alla 4-åringar (98%) ser på film och video på internet, och så stor andel som 50 procent gör det dagligen. YouTube är dock populärt i alla åldrar. Även om den äldre befolkningen i stor utsträckning fortfarande tittar på traditionell tv, så besöker Internetanvändarna över 75 år YouTube åtminstone någon gång varje vecka.

Att unga är flitigare på YouTube än äldre beror förmodligen på att de har en mer mogen internetvana men också på att innehållet i kanalen vanligtvis vänder sig till en yngre målgrupp framför allt det innehåll som också kontinuerligt återkommer.

YouTubers framgångsfaktorer

Jag tillhör inte målgruppen för de flesta av Sveriges största YouTube-kanaler (jag gissar det även gäller dig?), så därför har jag ibland svårt att ta till mig innehållet. Men studerar vi några framgångsrika YouTubers närmare, så framträder fem gemensamma faktorer – saker som vi marknadsförare kan lära oss av. Det gäller både hur Youtubers använder kanalen och hur de kommunicerar för att nå dit de vill.

Fokus: De satsar på en kanal, där de är har sin målgrupp och bygger sedan kanalen metodiskt och fokuserat. Som företag behöver du se till att bli riktigt bra på en kanal och ge den tid!
Frekvens: De publicerar väldigt ofta. Den svenska Youtubern “Matgeek” uppdaterar sin kanal nästan varje dag.
Anpassat innehåll: De skapar innehåll anpassat för mediet. Det låter som en självklarhet, ändå finns massor av kreativa kampanjer som tyvärr faller platt på grund av bristande förståelse för mediet. Youtubers uppdaterar ofta, är duktiga på SEO liksom på att driva intresse genom bra rubriker.
Leverans och pålitlighet: Innehållet de skapar håller en jämn och hög kvalitet, vilket ger målgruppen en tydlig anledning att följa kanalen.
Snabbrörlig: Dyker det upp något aktuellt är Youtubern snabb att nyttja chansen för att skapa aktuellt och intressant innehåll.

YouTubers levererar bra innehåll återkommande och fokuserat, utan att ändra sitt redan framgångsrika grundkoncept. Walter Naeslund, grundare och vd av den svenska reklambyrån Honesty, skrev nyligen i Resumé om emotionellt belönande kommunikation och kognitiv kostnad. Hans resonemang förklarar vad YouTubern gör rätt (och vi ofta missar eller är dåliga på): De ger en hög emotionell intäkt till en nästan obefintlig kognitiv kostnad.

Nästa gång någon skriker att ni måste ha något nytt: är det verkligen ny marknadsföring ni behöver eller är det bara ett nytt avsnitt på samma framgångsrika grundkoncept?

Källor:Rapporten Svenskarna och Internet 2016
Statistik från YouTube
Artikeln: Svenskarna och Youtube

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta*

*