5 anledningar till att ditt innehåll inte flyger

23 mars 2017

En fjälluggla försöker undvika Tajgas Rickard Erikssons kamera.

Ni har ett grundat varumärke med värderingar och en unikt position. Ni har koll på varumärkets mjuka och hårda värden. Ni har dessutom en samsyn i bolaget och en utarbetad säljstrategi. Alla de grundläggande förutsättningarna för att lyckas med er marknadsföring finns där.

Ni har fotat och filmat, släpper materialet men det flyger inte. Vad har gått snett och vad går att justera i efterhand?

1. Innehållet är inte tillräckligt starkt

Att vara marknadsförare är inget lätt arbete. Varumärket och enheterna ska fyllas med så mycket kärlek att det tillsammans skapas en anledning till varför dina kunder ska ta ett köpbeslut. Det kan vara så enkelt att det innehåll du skapat inte är tillräckligt bra.

Tips innan du skapar materialet: sätt dig i ett utifrån-perspektiv och granska ditt erbjudande.
Jobbar du med ett och samma varumärke är det lätt att överdriva betydelsen det har i andras liv.

Har du inte möjlighet att jobba med fokusgrupper kan du helt enkelt fråga några personer i din närhet som representerar målgruppen.

Tips om du redan skapat materialet och det är för svagt: En före detta chef jag haft var helt fenomenal på detta. Då, när jag var tämligen junior kunde jag gräva ner mig av att materialet kanske inte blev så bra som jag tänkt i planeringsfasen. Men min chef sa då några kloka ord: “Det är bättre än inget” Sen förfinade man helt enkelt materialet så gott det gick.

Exempelvis klippte om det rörliga materialet eller, eller gjorde extra vända i bildurvalet. Och det slutade alltid i att det tillslut blev ganska bra. Och när det väl släpptes till målgruppen visade sig att materialet till och med blev väldigt lyckat.

2. Du har missat förarbetet

En kampanj börjar aldrig den dagen produkten släpps. Börjar kampanjen då är det i regel för sent. När vi exempelvis återlanserade Fjällräven Polar 2014 så började vi lansera kampanjen åtskilliga månader innan själva huvudmomentet av kampanjen ägde rum. Jag brukar dela upp kampanjer i tre huvudfaser: a) uppbyggnad, b) lansering och c) återkoppling. På så vis systematiseras kampanjarbetet och KPI:er skapas baserat på fas för att justera och driva kampanjen framåt.

3. Annons-budgeten är för låg, felriktad eller existerar inte

För ett par år sedan var det tämligen enkelt att nå sin målgrupp i sociala kanaler. Idag är det inte alls lika lätt. Dels eftersom det totalt är mycket mer innehåll att konkurrera med, dels eftersom framför allt Facebook till stor del minskat möjligheten att nå dina kunder organiskt. Numera behövs det i regel alltid någon typ av annonsering för att få ut maximal effekt.

4. Felriktade resurser

Många företag jag träffar som upplever att de inte når tillräckligt många kunder med sitt innehåll har felriktade resurser. De lägger 70-80 % av sin tid och budget på skapandet (film, foto eller text) men endast 20-30 % av sin tid eller budget på vad som ska göra att innehållet når kunderna.

5. Du har valt fel kanal för innehållet

Oavsett den kreativa höjden – väljer du fel kanal då hjälper inget. Din fantastiska idé och innehåll kommer inte nå målgruppen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta*

*